آسانسور هیدرولیک جک از بغل چیست؟

آسانسور هیدرولیک جک از بغل چیست؟

در آسانسورهای هیدرولیک برای جابجایی کابین از جک ها استفاده می شود. به طوری که پیستون ها به جک ها فشار وارد کرده و آن ها را به بالا می رانند. جک ها نیز که از یک طرف به کابین اتصال دارند با رانده شدن به بالا باعث حرکت کابین می شوند. در این صورت عمل جابجایی کابین در آسانسور هیدرولیک اتفاق می افتد. جک ها از کناره ها یا از زیر به کابین متصل می شوند. اتصال جک از کنار به شکل تکی یا دوبل وجود دارد. البته تکی یا دوبل بودن جک از بغل به ظرفیت و میزان باری که کابین جابجا می کند بستگی دارد. در این مطلب موضوع آسانسور هیدرولیک جک از بغل را مورد بررسی قرار داده ایم.

انواع آسانسور هیدرولیک جک از بغل

آسانسور هیدرولیک جک از بغل با توجه نحوه اتصال جک ها به آن به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. در زیر به بررسی هر کدام از این دو نوع آسانسور هیدرولیک پرداخته ایم.

آسانسور هیدرولیک جک بغل مستقیم

در این بالابرها جک به شکل مستقیم و بدون قطعات واسطه به کابین متصل می شود. در این سیستم ها نسبت حرکت جک به کابین را اصطلاحا یک به یک می گویند. به عبارتی هر چقدر جک به بالا برود، کابین نیز به همان نسبت حرکت می کند. یعنی جک با کابین سرعتی برابر دارد. در این سیستم ها به دلیل آن که مسیر حرکت کابین در چاهک ممکن است طولانی بوده و امکان استفاده از جک های خیلی بلند نباشد معمولا از جک های تلسکوپی استفاده می شود. این جک ها به شکل دو یا سه مرحله ای باز شده و طول مسیر حرکت کابین را پوشش می دهند. البته این نوع جک ها طراحی و تولید پیچیده تر و همچنین قیمت بالاتری دارند. در صورت کوتاه بودن طول مسیر کابین، امکان حذف حفره جک وجود دارد. با توجه به عدم نیاز این آسانسورها به سیم بکسل و فلکه، تولید و راه اندازی آن ها آسان تر است.

مزایا و معایب آسانسور جک در کنار مستقیم

در زیر به مزایا و معایب آسانسورهای هیدرولیک جک در کنار از نوع مستقیم اشاره کرده ایم:

مزایا

طراحی و اجرای این روش ساده تر و آسان تر است.

به دلیل آن که جک به کابین به شکل مستقیم نصب می شود، نیازی به وجود سیم بکسل و فلکه جک وجود ندارد. در این صورت به دلیل نبود پیچیدگی در نصب و سرویس، هزینه این کارها کاهش می یابد.

به دلیل عدم نیاز به سیم بکسل ها، نیازی به نصب ترمز ایمنی پاراشوت وجود ندارد.

معایب

یکی از معایب مهم این سیستم ها طول زیاد جک است که باید به اندازه طول مسیر حرکت کابین در چاهک باشد.

آسانسور هیدرولیکی جک از بغل غیر مستقیم

در این آسانسورها جک به شکل غیر مستقیم به کابین نصب می شود. نسبت حرکت در این سیستم ها با مدل های مستقیم تفاوت دارد و به میزان یک به دو است. به عبارتی اگر جک به میزان یک متر به بالا برود، کابین دو متر حرکت می کند. بیشتر بودن نسبت حرکت در این سیستم ها یک مزیت مهم در مقایسه با مدل های مستقیم به شمار می رود. زیرا باعث می شود تا جک هایی با طول کم تر در چاه آسانسور نصب شوند. در این صورت هر چه طول جک کم تر باشد، عمل جابجایی آن در چاهک آسان تر انجام شده و فضای زیادی را اشغال نمی کند. اما این بالابرها نسبت به بالابرهای مستقیم نصب و راه اندازی پیچیده تری دارند. در این آسانسورها برای نصب جک به شکل غیر مستقیم به فلکه و سیم بکسل و نیز پاراشوت نیاز است. وقتی جک ها به بالا حرکت می کنند، فلکه کششی را نیز می چرخانند. روی این فلکه سیم بکسل هایی قرار دارند که به کارسلینگ آسانسور اتصال دارند و آن را به محکمی نگاه داشته اند.  برای آن که از سقوط کابین به هنگام پارگی سیم بکسل ها جلوگیری شود، از ترمز ایمنی پارشوت در این نوع آسانسورهای هیدرولیک استفاده می شود.

ویژگی های آسانسورهای جک در کنار از نوع غیر مستقیم

آسانسورهای هیدرولیک جک در کنار از نوع غیر مستقیم ویژگی هایی دارند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

در این بالابرها برای افزایش ایمنی از سیستم های ترمز پاراشوت استفاده می شود. این ترمزها آنی و ضربه گیر هستند و به محض پاره شدن سیم بکسل ها و سقوط کابین فورا و به شکل آنی وارد عمل شده و از سقوط کابین جلوگیری می کنند.

ساخت چاهک ضرورت ندارد و می توان از سه طرف چاهک برای ورود و خروج استفاده کرد.

به دلیل آن که جک در این بالابرها کوتاه تر بوده و سایز پمپ نیز کوچک تر است، این آسانسورها قیمت ارزان تری دارند.

در ساختمان هایی که به علت وجود محدودیت ها امکان نصب ریل کابین وجود ندارد، از این بالابرها می توان استفاده کرد.

مزایا و معایب

در زیر به بررسی مزایا و معایب آسانسورهای هیدرولیک جک در کنار از نوع غیر مستقیم پرداخته ایم.

مزایا

می توان گفت مهم ترین مزیت این بالابرها کوتاهی جک است که نیازی به نصب جک بلند وجود نداشته و فضای کم تری نیز اشغال می کند.

در این سیستم ها حفر چاله آسانسور ضرورت ندارد.

معایب

کار نصب این بالابرها به دلیل وجود سیم بکسل ها، فلکه و ترمز پاراشوت پیچیده تر بوده و زمان بیشتری می برد.

کارسلینگ هایی که برای این نوع آسانسورها استفاده می شوند، گران بوده و نصب پیچیده ای دارند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تا آسانسور هیدرولیک جک از بغل را معرفی کرده و نحوه اتصال جک ها به کابین در این بالابرها را بیان کنیم. اگر نیاز به خرید آسانسور هیدرولیک جک از بغل برای ساختمان خود را دارید، توصیه می شود به سراغ شرکت های معتبر رفته و محصولات آن ها از به لحاظ مشخصات فنی و قیمت مورد بررسی قرار دهید. در این خصوص شرکت توحید آسانبر با نام تجاری VIVAN ELEVATOR یکی از شرکت های معتبر و شناخته شده ای است که انواع آسانسورهای هیدرولیک به خصوص مدل های جک از بغل را در کیفیت بالا و البته قیمت مقرون به صرفه تولید کرده و به بازار عرضه می کند. آسانسورهای هیدرولیک جک از بغل که در شرکت توحید آسانبر با نام تجاری VIVAN ELEVATOR تولید می شوند با وجود قطعات و تجهیزات باکیفیت می توانند تا سال ها در ساختمان با کارایی و ایمنی بالایی کار کنند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.