آسانسور هیدرولیک جک مستقیم چیست؟

آسانسور هیدرولیک جک مستقیم چیست؟

آسانسورهای هیدرولیک را بر اساس نحوه اتصال جک به کابین به دو دسته جک مستقیم و جک غیر مستقیم تقسیم می کنند. در مدل های جک مستقیم، نحوه اتصال جک به کابین بدون واسطه و به شکل مستقیم صورت می گیرد. نسبت حرکت در  آسانسور هیدورلیک از نوع جک مستقیم به مقدار یک به یک است. به این معنا که هر اندازه جک در اثر فشار سیال هیدرولیک به بالا برود، کابین نیز به همان میزان حرکت می کند. همچنین برای جابجایی کابین و بار داخل آن جک ها باید به همان میزان به کابین نیرو وارد کنند. در این مطلب موضوع آسانسور هیدرولیک جک مستقیم را مورد بررسی قرار داده ایم.

مزایا و معایب آسانسور هیدرولیک جک مستقیم

در این بخش به بررسی مزایا و معایب آسانسور هیدرولیک جک مستقیم اشاره کرده ایم. با بررسی این مزایا و معایب می توان درک و شناخت بهتری از این نوع بالابرها به دست آورد.

مزایا

در این آسانسورها می توان کابین های شیشه ای یا پانورامیک نصب و راه اندازی کرد.

این نوع بالابرهای هیدرولیکی نصب و تعمیرات راحت تری دارند.

سرویس و نگهداری آن ها در مقایسه با مدل های دیگر کم تر است.

این بالابرها فضای جان پناه دارند.

آسانسورهای هیدرولیک جک مستقیم از ضریب ایمنی بالایی برخوردارند.

کابین در این بالابرها به آرامی و نرمی حرکت می کند و لرزشی ندارد. همچنین کابین به آرامی توقف می کند و دچار شوک یا تکان خوردن نمی شود.

معایب

در ساختمان هایی که امکان ایجاد چاله عمیق آسانسور وجود ندارد نمی توان از این بالابرها استفاده کرد.

با توجه به این که نسبت حرکت در این نوع بالابرها یک به یک است، باید از جک هایی استفاده شود که طول آن ها با مسیر حرکت کابین برابر باشد.

انواع آسانسور هیدرولیک جک مستقیم

این بالابرها با توجه به قسمتی که جک به کابین متصل می شود به دو نوع جک در زیر و جک در کنار تقسیم می شوند. هر کدام از این دو نوع آسانسور ویژگی های فنی خاصی دارند که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها پرداخته ایم.

مدل جک از زیر یا جک مرکزی

این بالابرههای هیدرولیک به گونه ای هستند که جک در زیر و به مرکز ثقل کابین متصل شده و فشار حاصل از کابین و بار به طور عمودی به جک وارد می شود. این مدل برای بالابرهایی با ظرفیت بالا همچون آسانسور خودروبر مناسب هستند. در این مدل از آسانسور هیدرولیک جک مستقیم، از فضای چاهک آسانسور حداکثر استفاده را می توان به عمل آورد. در این سیستم ها سیلندر جک نیاز به حفره یا گودالی دارد که با ارتفاع کورس جک برابر باشد. البته با وجود این حفره یا گودال امکان بروز مشکلاتی همچون نشتی آب، روغن یا رطوبت به داخل آن وجود دارد. در این صورت اگر رطوبت یا آب به داخل گودال نشت کند، تجهیزات نصب شده در آن جا فرسوده شده و آسیب می بینند. علاوه بر این تعمیر یا تعویض این تجهیزات به دلیل دشواری دسترسی به آن ها با مشکلاتی روبرو می شود. نفوذ روغن نیز باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی در زمین محل نصب آسانسور می شود. از این رو یکی از پارامترهای مهم در نصب و راه اندازی آسانسور هیدرولیک جک مستقیم از زیر عایق کردن چاله یا گودال است.

مدل جک در کنار یا جک از بغل

این نوع آسانسور هیدرولیک به نحوی است که جک ها در کنار کابین نصب می شوند. این مساله باعث کاهش فضای موجود برای کابین می شود. در این صورت برای نصب کابین بزرگ تر به منظور جبران فضایی که جک ها اشغال کرده اند باید ابعاد چاه آسانسور بیشتر شود. جک ها در این بالابرها به قسمت زیر یوک کابین متصل می شوند. در این مدل نیز باید حفره ای برای سیلندر جک در پایین آسانسور ایجاد شود. اما برخلاف مدل جک مرکزی، حفره کم عمق تر است و حتی در صورت کوتاه بودن طول مسیر کابین، امکان حذف حفره جک نیز وجود دارد.

انواع جک ها در آسانسورهای هیدرولیک جک مستقیم

جک هایی که در این نوع آسانسورهای هیدرولیک استفاده می شوند شامل جک های یک مرحله ای و جک های دو مرحله ای هستند. جک های یک مرحله ای همان جک های ساده ای هستند که طول آن ها برابر با ارتفاع آسانسور بوده و معمولا برای آسانسورهایی استفاده می شوند که ارتفاع کوتاهی در حدود هفت متر دارند. زیرا جک های یک مرحله ای نمی توانند طول زیادی داشته و باید برای سیلندر آن ها نیز حفره ای در زیر آسانسور ایجاد شود.

نوع دوم جک های تلسکوپی هستند که به شکل دو یا سه مرحله ای عمل می کنند. جک های دو مرحله ای دو پیستون و جک های سه مرحله سه پیستون دارند. جک های تلسکوپی دو مرحله ای تا ارتفاع 14 متر و جک های سه مرحله ای نیز برای طول مسیر تا 21 متر قابل اجرا هستند. به طور کلی آسانسورهای هیدرولیک با مکانیزم جک مستقیم تا ارتفاع 21 متر قابل استفاده هستند و امکان استفاده از آن ها برای ارتفاع بالاتر وحود ندارد.

قیمت آسانسور هیدرولیک جک مستقیم

در بازار قیمت بالابرهای هیدرولیک جک مستقیم به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل روی هم رفته قیمت این سیستم ها را تعیین می کنند. اولین فاکتور نوع جکی است که در ساخت این آسانسورها به کار رفته است. در این رابطه جک های تلسکوپی به دلیل گران تر بودن نسبت به جک های یک مرحله ای باعث افزایش قیمت آسانسور می شوند. فاکتور دیگر نوع متریال مورد استفاده در ساخت کابین، جک ها، سیلندر، پیستون و سایر تجهیزات آسانسور هیدرولیکی است. هر چه متریال استفاده شده باکیفیت و درجه یک باشد، قیمت کلی آسانسور افزایش می یابد. ابعاد و ظرفیت کابین نیز عامل دیگری است که روی قیمت آسانسور هیدرولیک جک مستقیم تاثیر می گزارد. هر چه کابین بزرگ تر بوده و ظرفیت آن بیشتر باشد، قیمت آسانسور نیز بالاتر می رود. طول آسانسور و تعداد طبقات پیمایش کابین نیز عامل دیگر در تعیین قیمت این نوع بالابرها به شمار می رود. مدل موتور آسانسور و نوع برند سازنده آن نیز روی قیمت این نوع بالابرهای هیدرولیک تاثیر می گزارد. همچنین نوع شرکتی که آسانسور را تولید کرده و در محل راه اندازی می کند روی قیمت سیستم تاثیرگزار است.

کلام آخر

در این مطلب کوشش کردیم تا مطالبی درباره آسانسور هیدرولیک جک مستقیم بیان کنیم. اگر قصد خرید این نوع آسانسورها را برای ساختمان خود دارید، محصولات شرکت توحید آسانبر با نام تجاری VIVAN ELEVATOR می توانند گزینه مناسبی باشند. این شرکت تلاش می کند تا با بهره گیری از انواع فناروی های روز و تجهیزات مدرن، آسانسورهای هیدرولیک جک مستقیم را در کیفیت و کارایی بالا تولید و به بازار عرضه کند. آسانسورهایی که توسط شرکت توحید آسانبر با نام تجاری VIVAN ELEVATOR تولید و راه اندازی می شوند، تا سال ها عملکرد مطلوبی از خود نشان می دهند.  همچنین با وجود پارامترها و استاندارهای ایمنی در این آسانسورها، کاربران از امینت قابل توجهی به هنگام استفاده از آن ها برخوردار خواهند بود.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.