آیا آسانسور هیدرولیک بدون چاله وجود دارد؟

آسانسورهای هیدرولیک بالابرهایی هستند که با فشار روغن یا سیال هیدرولیک کار می کنند. این دستگاه ها با قدرت بالایی که دارند برای جابجایی بارهای سنگین بسیار مناسب هستند. جک ها در این آسانسورها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و باعث جابجایی کابین می شوند. البته برای حرکت جک ها نیز از پیستون هایی استفاده می شود که درون سیلندر قرار دارند. این بالابرها برای ساختمان هایی تا ارتفاع پنج طبقه قابل استفاده هستند. در این سیستم ها چاله یا چاهکی نیز در زیر آسانسور ایجاد می شود تا سیلندر به میزان ارتفاعی که پیستون و جک ها بالا می روند در داخل آن قرار بگیرد. ما در این مطلب به این سوال می خواهیم پاسخ دهیم که آیا آسانسور هیدرولیک بدون چاله وجود دارد یا خیر؟

انواع آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک را می توان بر اساس نوع کاربری آن ها، نوع جک ها و نحوه اتصال آن ها به کابین، داشتن موتورخانه، داشتن چاهک و غیره به مدل های مختلفی تقسیم کرد. در این بخش بر اساس داشتن چاهک، به بررسی دو نوع آسانسور هیدرولیک شامل مدل های چاهک دار و بدون چاهک پرداخته ایم.

آسانسور هیدرولیک چاهک دار

در این نوع آسانسورهای هیدرولیکی، پیستونی که جک ها به آن متصل است درون یک سیلندر جای می گیرند. این سیلندر ارتفاعی برابر با جک ها دارد و در قسمت زیر آسانسور در چاله یا چاهکی قرار می گیرد. این بالابرها به این نحو کار می کنند که پس از پمپاژ روغن هیدرولیک به داخل سیلندر، پیستون و جک های متصل به آن شروع به حرکت کرده و از درون سیلندر خارج می شوند. در این هنگام جک ها که از طرف بالا به کابین متصل هستند با حرکت خود آن را نیز به بالا می کشند. با باز شدن شیر تخلیه و خارج شدن روغن از سیلندر، فشار کاهش یافته و  کابین به پایین حرکت می کند. البته باید قسمت ورودی چاله از نفوذ رطوبت، آب و روغن عایق بندی شود. زیرا در غیر این صورت آسیب دیدگی و پوسیدگی قطعات پیامد آن خواهد بود.

آسانسور هیدرولیک بدون چاهک

در این نوع بالابرها پیستون ها در داخل چاهک قرار نمی گیرند و در مسیر حرکت کابین نصب می شوند. این نوع بالابرهای هیدرولیک در مکان هایی راه اندازی می شوند که خاک مرطوب یا ناپایداری دارند. یا این که در مناطق کوهستانی نصب می شوند که در زیر آن ها سنگ های بزرگ یا صخره قرار دارند. می توان گفت این آسانسورها در مکان هایی به کار می روند که حفر زمین برای ایجاد چاله امکان پذیر نبوده یا خاک آن ها مقاومت کافی را ندارد. یا این که حفر چاهک هزینه های زیادی را نیاز دارد. در این سیستم ها از دو سیلندر استوانه ای در دو طرف آسانسور استفاده می شود. این سیلندها در زیر کابین قرار می گیرند تا حرکت آسان کابین در میان طبقات امکان پذیر باشد. برای آن که سیلندرها ثابت مانده و عملکرد درستی داشته باشند، آن ها روی یک کف بتنی به طور محکم کار گزاشته می شوند. نصب و راه اندازی این سیستم ها به دلیل عدم نیاز به آماده سازی چاله راحت تر و با هزینه کم تری انجام می شود.

قیمت آسانسور هیدرولیک بدون چاله

قیمت این نوع بالابرهای هیدرولیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به نوع برند سازنده، کیفیت قطعات و تجهیزات، ابعاد و ظرفیت کابین، ابعاد آسانسور، نوع موتور و برند سازنده آن، آپشن ها و امکانات آسانسور، تعداد جک ها و غیره اشاره کرد. به طور کلی آسانسورهای بدون چاله به دلیل عدم نیاز به حفر چاهک، قیمت پایین تری نسبت به مدل های چاهک دار دارند.

کلام آخر

همان طور که در بالا اشاره کردیم آسانسورهای هیدورلیک بر اساس داشتن چاهک به دو نوع چاهک دار و بدون چاهک تقسیم می شوند. در این صورت می توان گفت آسانسور هیدرولیک بدون چاله نیز وجود دارد که در شرایط آب و هوایی نامساعد یا در زمین های ناپایدار، مرطوب و صخره ای نصب و راه اندازی می شوند. در این خصوص شرکت توحید آسانبر با نام تجاری VIVAN ELEVATOR از جمله شرکت های معتبر و فعال در صنعت آسانسور است که انواع آسانسورهای هیدرولیک در مدل های چاهک دار و بدون چاهک را در کیفیت و کارایی بالا تولید و عرضه می کند. این شرکت با تکیه بر تخصص و مهارت تکنسین های خود  تلاش می کند تا محصولات خود را با انواع فناوری های روز طراحی و تولید کرده و آن ها را با قیمت مناسبی به مشتریان عرضه کند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.