اطلاعاتی مفید درباره حوادث پله برقی

اطلاعاتی مفید درباره حوادث پله برقی

پله برقی ها دستگاه های پرکاربردی هستند که تقریبا در هر مکان عمومی از قبیل فروشگاه های بزرگ، مجتمع های تجاری، پاساژها، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و مترو، هتل ها، ساختمان های اداری و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا به راحتی می توانند تعداد زیادی از کاربران را در زمان کوتاهی بین طبقات جابجا کنند. با وجود آن که استفاده از پله برقی باعث راحتی افراد در جابجایی می شوند، اما نباید از حوادث و سوانح این وسایل غافل شد. حوادث این تجهیزات به خصوص در زمان خرابی آن ها بیشتر می شود. در ادامه به بررسی اطلاعاتی مفید درباره حوادث پله برقی پرداخته ایم.

علل وقوع حوادث پله برقی

علل مختلفی باعث وقوع حوادث و سوانح در پله برقی ها می شوند. دانستن این علل می تواند به مدیران ساختمان ها و همچنین کاربران کمک کند تا از وقوع این حوادث تا حد زیادی جلوگیری کنند. در ادامه به بررسی این علل پرداخته ایم.

عدم سرویس و نگهداری منظم

یک پله برقی دستگاهی است که با انرژی برق کار می کند و از پله ها، سیم کشی، نرده ها و سایر قطعات فلزی تشکیل می شود. از آن جایی که این پله برقی ها قطعات متحرک زیادی دارند و استفاده فراوانی از این دستگاه ها می شود، نیاز به سرویس و نگهداری منظم دارند. در غیر این صورت هر کدام از قطعات ممکن است در اثر علل مختلفی به راحتی خراب شود. بنابراین به هنگام جابجایی کاربران، ناگهان پله برقی در اثر خرابی توقف می کند و باعث وقوع حوادث برای کاربران می شود.

شکسته شدن هندریل یا توقف آن

هندریل ها دستگیره های پلاستیکی متحرکی هستند که کاربران به هنگام قرار گرفتن روی پله ها آن ها را می گیرند تا بتوانند تعادل خود را حفظ کنند. در صورتی که این دستگیره ها شکسته شده یا ناگهان متوقف شوند، ممکن است باعث شود کاربران تعادل خود را از دست داده و از روی پله ها سقوط کنند.

شکسته شدن پله ها

علت دیگر وقوع حوادث پله برقی مربوط به شکسته شدن پله هایی است که کاربران روی آن قرار می گیرند. زیرا در صورت شکسته بودن پله ها ممکن است پاهای کاربران روی آن ها بلغزد و ناگهان سقوط کنند.

مرطوب یا لغزنده بودن سکوهای ورود و خروج

در برخی از مواقع ممکن است سکوهای فرود در موقع سوار شدن و خروج کاربران از پله برقی مرطوب یا لغزنده باشند. در این صورت کاربران وقتی روی آن ها قرار می گیرند ناگهان سُر خورده و با از دست دادن تعادل از روی پله برقی سقوط می کنند.

 

ایجاد شکاف در شانه های پله برقی یا صاف شدن آن ها

گاهی اوقات مشاهده می شود که در شانه پله ها یا همان استپ ها شکاف های غیر معمولی مشاهده می شود. این شکاف ها باعث می شوند که لباس، کفش یا جسمی که کاربران حمل می کنند به آن ها گیر کند. در این صورت کاربران ناگهان تعادل خود را از دست داده و از روی پله ها سقوط می کنند. حتی در اثر استفاده فراوان، ممکن است دندانه های شانه ها از بین رفته و صاف شوند. در این صورت نیز احتمال سُر خوردن کاربران از روی پله ها و سقوط آن ها افزایش می یابد.

 

ایراد و خرابی در سیم کشی

خرابی در سیم کشی پله برقی و ایراد داشتن آن یکی دیگر از عللی است که می تواند باعث وقوع حادثه شود. زیرا امکان دارد سیم کشی معیوب باعث شود که ناگهان حرکت پله برقی معکوس شده یا این که سرعت آن افزایش یابد. این وضعیت باعث می شود تا افراد از روی پله ها سقوط کنند.

 

استفاده نادرست از پله برقی

علت دیگر حوادث پله برقی مربوط به استفاده نادرست افراد از آن است. نگرفتن هندریل یا دستگیره به هنگام سوار شدن روی پله ها، گیر کردن کفش ها، لباس ها و اشیا به شانه ها یا استپ ها به دلیل بی توجهی و بی احتیاطی، مراقب کودکان نبودن، قرار گرفتن روی لبه های استپ ها به هنگام سوار شدن و غیره از جمله موارد استفاده نادرست از پله برقی است که هر یک می تواند منجر به بروز حادثه برای افراد شود.

 

انواع آسیب های ناشی از حوادث پله برقی

بسته به نوع و شرایط حادثه در پله برقی، صدمات و آسیب های بدنی آن می تواند کم تا شدید باشد. در ادامه به انواع صدمات و آسیب هایی اشاره کرده ایم که ممکن است در اثر وقوع حوادث پله برقی برای افراد ایجاد شوند.

 

بریدگی و ساییدگی دست ها، پاها و بدن: حوادث پله برقی اگر به میزان جزئی باشند، منجر به بریدگی و ساییدگی بدن، پاها و دست های افرادی می شوند که با سطوح سفت پله برقی برخورد می کنند. با این که این آسیب ها معمولا جان افراد را تهدید نمی کنند، اما ممکن است با درد و ناراحتی شدیدی همراه باشند که به اقدامات فوری برای درمان نیاز دارند.

کبودی و رگ به رگ شدن: افتادن از روی پله ها و برخورد به آن ها می تواند باعث کبودی و رگ به رگ شدن در بدن فرد شود. این نوع آسیب بدنی باعث ناراحتی شخص می شود و نیاز به آن دارد تا از نظر پزشکی مورد بررسی قرار گیرد. زیرا ممکن است آسیب پنهانی را ایجاد کرده باشد که در ظاهر قابل مشاهده نباشد.

شکستگی استخوان ها: حوادث شدید پله برقی ها ممکن است منجر به شکستگی استخوان های فرد شوند. به خصوص اگر شخص از ارتفاع بلندی لیز خورده و سقوط کند. یا این که شخص با برخورد به قطعات متحرک پله برقی به استخوان های وی ضربه وارد شود.

آسیب های درهم تنیدگی یا پیچ خوردن: در برخی از مواقع ممکن است قسمتی از لباس ها، بند کفش یا وسایل همراه افراد به قسمت های متحرک پله برقی همانند شانه ها گیر کنند. در این شرایط ممکن است این اشیا به بدن فرد پیچیده و باعث درد زیاد و آسیب های فیزیکی قابل توجهی شود.

صدمه به سر: حوادثی که در پله برقی ها رخ می دهد ممکن است منجر به سقوط و افتادن فرد روی سطوح سخت پله برقی شود. در این شرایط امکان وارد شدن صدمه به سر و در برخی از موارد ضربه مغزی وجود دارد. چنین صدماتی به دلیل پیامدهای ناگوار آن ها در دراز مدت، بسیار نگران کننده هستند.

قطع عضو: شدیدترین حوادث پله برقی می تواند منجر به قطع عضو فرد آسیب دیده شود. در این مورد اگر یک اندام فرد همانند دست در مکانیسم پله برقی گیر کند، آسیب می تواند آن قدر شدید باشد که برای جلوگیری از آسیب ها یا عوارض بیشتر، قطع عضو ضروری باشد.

آسیب به نخاع: حوادث پله برقی در برخی از موارد باعث آسیب به نخاع و سیستم عصبی شده که می تواند حتی منجر به فلج شدن فرد شود.

آسیب به قسمت کمر و گردن: برخی از سوانح پله برقی ممکن است باعث شکستگی در استخوان های کمر و گردن و همچنین پارگی دیسک و آسیب به بافت های نرم این قسمت ها شوند.

آسیب های روحی و روانی: حوادث پله برقی می تواند در برخی از موارد منجر به آسیب های روحی و روانی همچون اضطراب، فوبیا و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در فرد شوند.

نکات ایمنی برای جلوگیری از وقوع حوادث پله برقی

برای جلوگیری از وقوع حوادث پله برقی به هنگام استفاده از آن باید نکات ایمنی توسط کاربران رعایت شود. رعایت این نکات برای تمامی افراد به خصوص برای کودکان و سالمندان ضرورت دارد. در زیر به این نکات ایمنی اشاره کرده ایم.
وقتی کودکان را به همراه دارید به هنگام سوار شدن روی پله برقی حتما دست آن ها را بگیرید. همچنین سعی کنید کودکانتان را در صورتی که وزن زیادی ندارند به هنگام سوار شدن روی پله برقی در آغوش خود بگیرید.
به هنگام سوار شدن حتما هندریل یا نرده متحرک را در دست بگیرید.
پیش از قدم گذاشتن روی پله برقی، بند کفش های خود را ببندید. همچنین اگر لباس هایتان بلند هستند آن ها را جمع کنید تا روی پله ها نیفتند.
همیشه سعی کنید وقتی سوار پله برقی شدید در وسط شانه ها یا استپ ها قرار بگیرید. زیرا احتمال گیر کردن کفش ها، پاها یا لباس شما در بین شانه ها کاهش می یابد.
وقتی روی پله برقی ایستاده اید به دیواره های کناری تکیه ندهید.
از نشستن روی پله ها خودداری کرده و کودکان را نیز از این کار منع کنید.
اجازه ندهید کودکان روی پله برقی بازی کنند.
از حمل کالسکه کودک، ویلچر معلولین، چرخ دستی خرید و غیره با پله برقی خودداری کنید.
وقتی سوار بر پله برقی هستید به روبرو نگاه کنید و از برگرداندن سر و دیدن اطراف یا پایین خودداری کنید. زیرا امکان حواس پرتی و سرگیجه گرفتن وجود دارد که می تواند باعث عدم تعادل و افتادن از روی پله ها شود.
وقتی روی پله برقی قرار گرفتید در خلاف جهت حرکت آن روی پله ها راه نروید.
به هنگام ازدحام کاربران از سوار شدن روی پله برقی خودداری کرده و پس از خلوت شدن سوار شوید. همچنین به هنگام زیاد بودن افراد روی پله برقی، فاصله کافی را با فرد جلویی و پشت سری خود حفظ کنید.
مدیران ساختمان ها و مکان هایی که پله برقی در آن ها کار می کند باید علائم ایمنی و هشداردهنده را روی نرده های پله برقی نصب کنند.
انجام سرویس و نگهداری منظم پله برقی یکی از نکات مهم و ضروری است.
در صورت نیاز از دکمه توقف اضطراری استفاده کنید. این دکمه ها معمولا در ورودی و خروجی پله برقی ها قرار دارند.
وقتی پله برقی خاموش یا غیر فعال است به هیچ وجه از پله های آن برای بالا یا پایین رفتن استفاده نکنید. زیرا ممکن است ناگهان فعال شوند که در این صورت احتمال وقوع حادثه و آسیب دیدن شما زیاد می شود.
هرگز سعی نکنید از برس های کناری پله برقی برای پاک کردن کفش های خود استفاده کنید. زیرا این برس ها برای کاربرد خاصی تعبیه شده اند و تمیز کردن کفش ها با آن ممکن است باعث بروز حادثه برای شما شود.
وقتی به انتهای پله برقی رسیدید بلافاصله از آن خارج شوید.
اجازه ندهید پاهایتان از لبه پله ها سُر بخورد.
وقتی از دمپایی استفاده می کنید به هنگام سوار شدن روی پله برقی بیشتر احتیاط کنید. همچنین هرگز پابرهنه روی پله برقی سوار نشوید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا درباره حوادث پله برقی اطلاعاتی مفید را بیان کنیم. پله برقی ها با وجود آن که راحتی کاربران را در جابجایی بین طبقات فراهم می کنند، اما در صورت بروز انواع خرابی ها و استفاده نادرست می توانند باعث وقوع حوادث مختلفی شوند. این حوادث باعث ایجاد انواع آسیب های بدنی و در برخی از موارد در اثر شدید بودن حتی می توانند باعث مرگ فرد نیز شوند. از این رو در استفاده از پله برقی احتیاط کرده و حتما نکات ایمنی را در هنگام استفاده از این تجهیزات رعایت کنید.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.